چیلر یک دستگاه تبرید مرکزی در سیستم تهویه مطبوع است، اما ممکن است در سیستم هم نباشد، اما به عنوان یک جزء مجزا برای خنک کردن مایعات در انواع مختلف استفاده می شود، بنابراین به این نوع ماشین ها، چیلر آبی نیز می گویند. اما اگر چیلر دارای عملکرد پمپ حرارتی باشد، می توان از آن برای گرمایش مایع نیز استفاده کرد. چیلرها در خنک‌سازی صنعتی در صنایع زیر استفاده می‌شوند: در آبجوسازی‌ها، یخ‌بازی‌ها، لبنیات، خامه‌سازی‌ها، برای راکتورهای خنک‌کننده، در تولید خطوط اکستروژن، ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی و غیره.

اجزای چیلر:

یکی از مهمترین اجزای یک چیلر کمپرسور است. کمپرسورها می توانند اسکرول، اسکرو، سانتریفیوژ یا رفت و برگشتی باشند. اخیراً کمپرسورهای مورد استفاده در ماشین های خنک کننده اسکرول هستند.

چیلر اسکرو/کمپرسور اسکرو:

کمپرسور بخار مبرد را جذب می کند و فشار پایینی یعنی نقطه جوش کل اواپراتور را حفظ می کند، زیرا نقطه جوش آب باید بالاتر از نقطه جوش مبرد باشد. به منظور حذف گرما از مبردی که دمای آن کمتر از دمای محیط است، بخار را تا فشار و درجه بالایی در کمپرسور فشرده می کنند. بخار مبرد فشار قوی از طریق کمپرسور وارد کندانسور می شود. کندانسور یا مبدل حرارتی هوا سیستمی از لوله‌ها است که مبرد از طریق آن به گردش در می‌آید. لوله ها اغلب از مس ساخته می شوند، اما آلومینیوم به طور فزاینده ای توسط تولید کنندگان ترجیح داده می شود. گردش هوا در کندانسور توسط فن ها انجام می شود. مبرد مایع از کندانسور پس از عبور از یک فیلتر خشک کن در شیر انبساط ترموستاتیک قرار می گیرد که ذرات ریز و رطوبت را از مبرد خارج می کند. برای کنترل سیستم، یک کنترلر یا به اصطلاح کنترل پنل در چیلر تعبیه شده است که تعداد عملکردهای آن بسته به مدل خاص ممکن است متفاوت باشد.

کنترل پنل چیلر:

علاوه بر اجزای اصلی کولر، عناصر اضافی زیادی وجود دارد، اما باید در نظر داشت که خرابی کوچکترین قطعه می تواند منجر به خرابی کل سیستم چیلر شود.  اغلب می توانید برای چیلر نامی به خنک کنند ه های صنعتی یا همان چیلر صنعتی  بیابید . این در درجه اول به این دلیل است که، درست مانند یک سیستم خنک کننده معمولی، چیلر گرما را از مایع خارج می کند. بنابراین، گرما از مایع به طور کامل حذف می شود. فرآیند خنک سازی مایع چیلر بسته به نوع طراحی چیلر می تواند به روش های مختلفی انجام شود. با توجه به این پارامتر، تمامی چیلرها به دو دسته چیلر جذبی یا چیلر تراکمی بخار تقسیم می شوند.

چیلرهایی از نوع طراحی جذبی یا ABCM (چیلر جذبی) اغلب در حضور گرمای اضافی استفاده می شوند.

اصل کار چیلر نوع جذبی:

چیلر جذبی معمولاً از دو محفظه تشکیل شده است : یک محفظه گرم با فشار نسبتاً بالا و یک محفظه سرد با فشار بسیار پایین. چیلرهای جذبی اغلب بر روی محلول هایی مانند لیتیوم بروماید کار می کنند. در اثر گرما (HM) که از بیرون وارد ژنراتور می شود، بخار مبرد (آب) از محلول خارج می شود که سپس وارد کندانسور می شود. بخار آب متراکم می شود و آب خنک کننده (KuW) را گرم می کند. پس از آن، آب وارد اواپراتور می شود و در آنجا با فشار کم و دمای 6+ درجه سانتی گراد می جوشد و از مدار خنک شده چیلر فن کویل گرما می گیرد. انتقال حرارت توسط پمپ VD افزایش می یابد که آب را به نازل ها پمپ می کند. انواع دیگری از ماشین های جذب وجود دارد، محلول لیتیوم بروماید پس از عبور از دریچه گیت WD1 به یک جاذب تبدیل می شود. نازل ها محلول را اسپری می کنند و بخار را از اواپراتور جذب می کنند تا فرآیند جذب کلی بهبود یابد.

حذف حرارت در جاذب در محفظه سرد با فشار پایین صورت می گیرد. مخلوطی از لیتیوم بروماید و آب از ترموستات WT1 عبور می کند. سپس چرخه جذب تکرار می شود.

انواع چیلرهای جذبی:

شایان ذکر است که چیلرهای جذبی نسبت به سایر چیلرها گرانتر بوده و به منبع حرارتی ارزان نیاز دارند. اما در عین حال کم صدا، سازگار با محیط زیست هستند و با نگهداری مناسب حداقل 20 سال عمر می کنند.

چیلرهای تبرید تراکمی در تبرید و در تمام زمینه های مربوط به سرمایش یک محصول محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. در مقاله اجزای چیلر ما می توانید اطلاعات بیشتری در مورد اصل عملکرد چیلر تراکمی بخوانید . واحدهای تبرید از این نوع دارای کارایی انرژی بیشتر و خطرات محیطی کمتری هستند.

انواع چیلرهای تراکمی:

چیلر تراکمی هواخنک

چیلر تراکمی آب خنک

مبانی محاسبه ظرفیت چیلر:

 روش های زیادی برای محاسبه ظرفیت چیلر وجود دارد، اما طرح تعیین توان چیلر مورد نیاز با استفاده از یک ماشین حساب ویژه ساده شده است .

رایج ترین روش برای محاسبه توان تجهیزات تبرید از طریق جریان حجمی است. برای انجام این کار، باید بدانید از چه مایعی برای خنک کردن استفاده می کنید (اغلب آب یا اتیلن گلیکول است)، چه میزان جریان خنک کننده مورد نیاز است (چند لیتر در ساعت)، دمای اولیه مایع در ورودی چقدر است. به چیلر و آنچه باید در خروجی باشد باید دقت نمایید.

محاسبه توان چیلر از طریق جریان حجمی:

بیایید به محاسبه حداقل حجم مایع برای چیلر بپردازیم. اولین مقداری که باید وارد کنید حداقل ظرفیت خنک کننده چیلر بر حسب کیلووات ساعت است.

"دیفرانسیل سوئیچینگ چیلر"، یعنی گرمایش مجاز مایع در حداقل زمان توقف چیلر . اغلب این مقدار 1 گرم است. بعد نشانگر حداقل زمان توقف چیلر می آید . اگر 1 کمپرسور در چیلر نصب شده باشد، حداقل زمان توقف 5 دقیقه و اگر 2 یا بیشتر باشد، 1 دقیقه است. نشانگر مناسب خود را مشخص کنید. ما به انتخاب ظرفیت گرمایی مایع روی می آوریم: در اینجا باید ظرفیت گرمایی آب یا اتیلن گلیکول را تعیین کنید (برای آب - 4.19، برای اتیلن گلیکول 45٪ - 3. 34) بسته به سیال مورد استفاده. پس از انتخاب چگالی آب یا اتیلن گلیکول، به ترتیب 1000 یا 1074 کیلوگرم بر متر مکعب. و آخرین مرحله این است که بر روی محاسبه کلیک کنید. ماشین حساب حداقل حجم مایع مورد نیاز در سیستم را نشان می دهد.

محاسبه حداقل حجم مایع برای چیلر

برای محاسبه ظرفیت چیلر ماشین قالب گیری تزریقی، اکسترودر، میکسر از فرمول زیر استفاده می کنیم. جرم مواد فرآوری شده در ساعت را بر حسب کیلوگرم نشان می دهیم. در مرحله بعد، دمای اولیه مواد و دمای نهایی را مشخص می کنیم. علاوه بر این، ظرفیت گرمایی پلاستیک (2.3 کیلوژول) در نظر گرفته می شود، زیرا در یک مورد خاص از این ماده بیشتر استفاده می شود، اما مقدار آن قابل تغییر است. محاسبه را انجام می دهیم و توان چیلر مورد نیاز را در خروجی آب +7 gr.c می گیریم. به عنوان مثال، برای مقادیر داده شده، به یک خنک کننده مایع تقریباً 103 کیلو وات نیاز دارید.

محاسبه  ظرفیت چیلر ماشین قالب گیری تزریقی، اکسترودر:

راه بعدی: محاسبه توان خنک کننده از طریق جرم و زمان خنک سازی. در اینجا باید جرم ماده ای که باید خنک شود، مدت زمانی که باید خنک شود، دمای اولیه و نهایی را مشخص کنید و مایعی را که خنک سازی با آن انجام می شود انتخاب کنید. دوباره محاسبه را انجام دهید و ظرفیت خنک کننده مورد نظر را بدست آورید.

محاسبه قدرت سرمایش بر حسب جرم و زمان سرد شدن:

 آخرین روش محاسبه از طریق حجم ماده و زمان سرد شدن است. همه مقادیر باید به همان روش قبلی وارد شوند، اما در قسمت اول، مقدار جرم باید با حجم جایگزین شود.

چیلر چیست: ویژگی ها چیلر:

چیلر ماشینی برای خنک کردن مایعات مختلف است. مواردی را در نظر بگیرید که در سیستم های تهویه مطبوع چیلر فن کویل برای کاهش دمای هوا در اتاق استفاده می شوند. دماهای طراحی که در برنامه انتخاب چیلر برای کارکرد آب گنجانده شده است عبارتند از: خروج آب از چیلر +7 درجه سانتیگراد و آب خروجی از فن کویل +12 درجه سانتیگراد. از همه جهات دیگر، چیلر یک ماشین تبرید معمولی است، که در آن مبرد ابتدا در کمپرسور فشرده می شود، سپس به صورت گازی از جداکننده روغن (در صورت وجود در سیستم) به سوی کندانسورعبور می کند و بعد به گیرنده خطی و سپس به دریچه انبساط یا ETRV وارد می شود و وارد اواپراتور می شود، جایی که مایع را خنک می کند. مایع خنک شده به واحدهای فن کویل پمپ می شود و در آنجا توسط هوای اتاق گرم می شود و برای خنک شدن به اواپراتور دستگاه تبرید برگردانده می شود. در اواپراتور، مبرد می جوشد، به گاز تبدیل می شود و از طریق جداکننده مایع (در صورت وجود) برای فشرده سازی به کمپرسور بازگردانده می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با چیلر به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.