اصل عملکرد چربی گیر

چربی گیر زیرسینکی در طرح های مختلفی وجود دارد، اما همه آنها از یک اصل برای جذب و حذف توده های چربی و روغن استفاده می کنند. وزن مخصوص آب و وزن مخصوص چربی ها، ترکیبات آنها متفاوت است. چربی سبک تر از آب است و بنابراین روی سطح جمع می شود. در فرآیند عملکرد دستگاه چربیگیر، چربی از مخزن ته نشینی تخلیه می شود و آب از قبل تصفیه شده از چربیگیر وارد فاضلاب می شود. این یک تمیز کردن اولیه است، اما از گرفتگی لوله های فاضلاب جلوگیری می کند. چربی جمع آوری شده باید به صورت دستی برداشته شود و آن را از ظرف مخصوص خارج کنید. با این حال، کار فشرده کمتری نسبت به تمیز کردن فاضلاب دارد.

نحوه انتخاب چربی گیر:

برای انتخاب چربیگیر مناسب برای سینک، باید روی حداکثر تخلیه تمرکز کنید. اگر از سینک به عنوان سینک جاری استفاده شود؛ آب به طور مداوم از یک شیر باز جریان می یابد، اوج دبی (یک شیر آب کاملاً باز است) حدود 0.5 متر مکعب در ساعت خواهد بود. اگر سینک در حالت حجیم استفاده شود، یعنی با آب پر شود، ظروف در آن شسته شوند و سپس دوشاخه جدا شود، پس حجم سینک باید با حداکثر توان تخلیه چربی مطابقت داشته باشد.

چربی گیر رستورانی:

صاحبان و کارکنان رستوران ها دائما با مشکل گرفتگی لوله های فاضلاب مواجه هستند. اغلب این به دلیل وجود چربی در فاضلاب است. واقعیت این است که در سینک تحت تأثیر آب داغ، چربی ها هنگام شستن ظروف ذوب می شوند. با این حال، پس از عبور از لوله‌های تخلیه، آب سرد می‌شود و چربی‌ها دوباره به حالت جامد برمی‌گردند و روی دیواره‌ها می‌نشینند. در نتیجه کاهش ظرفیت فاضلاب و حتی مسدود شدن کامل آن به وجود می آید. تقریباً غیرممکن است که چنین انسدادی را با کمک یک پیستون خانگی یا با ریختن آب داغ در سینک از بین ببرید. تمیز کردن مکانیکی موثرتر با کابل فلزی یا همان فنر زدن امکان پذیر است. اما این روش می تواند به لوله ها آسیب برساند. علاوه بر این، کارکنان رستوران های کوچک مسیر لوله کشی خود را نمی دانند. بهترین راه حل نصب چربی گیر برای رستوران است. در بیشتر موارد، یک مدل نسبتا ساده برای این منظور و همچنین برای سینک های خانگی نصب شده در داخل خانه مناسب است. علاوه بر این، در رستوران ها، سیستم فاضلاب تقریباً مشابه آنچه در ساختمان های مسکونی نصب می شود، است و خود رستوران ها اغلب در طبقات اول ساختمان های مسکونی یا اداری قرار دارند. اگر دو سینک در کنار هم سوار شوند، یک چربی گیر معمولی برای رستوران برای آنها کافی خواهد بود.

انواع چربی گیر:

دستگاه چربی گیر می تواند در مدل های مختلف باشد، توان عملیاتی متفاوتی داشته باشد، در جنس بدنه متفاوت باشد. ارزان ترین مکدل چربی گیر از جنس پلی اتیلن یا فایبرگلاس می باشد و گران ترین ها از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. با این حال، با وجود تفاوت ها، آنها با اصل عمل متحد می شوند. چربی گیر رستوران از این واقعیت استفاده می کند که وزن مخصوص چربی کمتر از وزن آب است. بنابراین در سامپ چربی به سطح شناور شده و تخلیه می شود و آب تصفیه شده وارد فاضلاب می شود.

چربی گیر فاضلاب:

چربی گیر فاضلاب یکی از مهم ترین وسایل مدرن در هر آشپزخانه ای است. فاضلاب‌های خانگی، پساب‌های موسسات پذیرایی عمومی و بسیاری از تولیدات صنعتی حاوی عناصر چربی زیادی هستند که بر اجزای ساختاری سیستم‌های فاضلاب تأثیر منفی می‌گذارند. با گذشت زمان، آنها بر روی دیواره های لوله ها و اتصالات جمع می شوند، در نتیجه قطر عبور خط را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند و به بروز انسداد کمک می کنند. برای جلوگیری از چنین مشکلی، یک چربی گیر برای فاضلاب در ارتباط مهندسی دفع فاضلاب تعبیه شده است که چربی ها، روغن ها و اجزای مختلف جامد مرتبط با آنها را فیلتر می کند.

محدوده استفاده از چربی گیر فاضلاب:

چربی گیر فاضلاب امروزه به طور گسترده در کاربری ها و کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از پارامترهای اصلی برای طبقه بندی این نوع تجهیزات محدوده آن است. بر اساس این معیار چربی گیر  به موارد زیر تقسیم می شود:

خانگی.

صنعتی.

چربیگیر خانگی برای فاضلاب، همانطور که ممکن است از نامش پیداست برای استفاده در آپارتمان ها و خانه های روستایی در نظر گرفته شده است. این دستگاه ها برای پاکسازی فاضلاب های خانگی از چربی ها و روغن هایی که عمدتاً در نتیجه شستن ظروف آشپزخانه تشکیل می شوند، طراحی شده اند. آنها جمع و جور هستند، نگهداری آنها آسان است، با حجم فاضلاب بیش از یک و نیم متر مکعب در ساعت کار نمی کنند. در آپارتمان های شهری، چربی گیرها معمولاً در زیر سینک ها نصب می شوند و در صورت مجهز شدن به سیستم فاضلاب مستقل کلبه ها، می توان آنها را در فضای باز نیز نصب کرد. چربیگیر فاضلاب صنعتی یک عنصر ضروری از سیستم دفع فاضلاب درموسسات پذیرایی است. چنین دستگاه هایی برای مدیریت حجم فاضلاب بیش از دو متر مکعب در ساعت طراحی شده اند. آنها همچنین در آن دسته از شرکت های صنعتی استفاده می شوند که فاضلاب آنها با محتوای بالای ناخالصی های روغن و چربی تشکیل شده در آنها در طول فرآیند تولید مشخص می شود. اکثر مدل های چربی گیر از این نوع مجهز به سیستم های تمیز کننده اتوماتیک هستند که بر اساس مکانیزم های تخصصی ساخته شده اند. قیمت فعلی چربی گیر فاضلاب در کاتالوگ قیکت به روز شرکت سازآب مشخص می باشد.

اصل عملکرد و طراحی چربی گیر فاضلاب:

بدون در نظر گرفتن مدل خاص، چربی گیر فاضلاب بر اساس اصل ته نشینی گرانشی عمل می کند. این شامل این واقعیت است که ذرات چربی و روغن های موجود در زهکش ها به سطح آنها می آیند، زیرا آنها از آب سبک تر هستند. با تجمع ذرات چربی، یک فیلم پایدار را تشکیل می دهند که در معرض حذف دوره ای است. در چربی گیر خانگی به صورت دستی و در مدل های صنعتی همانطور که در بالا ذکر شد با کمک دستگاه های مکانیکی مخصوص انجام می شود. لازم به ذکر است که بسیاری از مدل های چربی گیر شامل افزودن آنزیم های خاصی به فاضلاب است که باعث تجزیه چربی می شود. از نظر ساختاری چربی گیر فاضلاب یک بدنه یک تکه است که در اکثر موارد از پلاستیک ساخته شده است. آن شامل:

محفظه هایی برای ته نشین شدن زهکش ها؛

مخزن ذخیره سازی چربی؛

لوله ورودی؛

لوله خروجی.

بدنه دستگاه به صورت هرمتیک با درب بسته شده است. می تواند دو یا سه محفظه وجود داشته باشد، آنها با سرریزهای ویژه به هم متصل می شوند. زهکش ها از طریق لوله ورودی وارد اولین محفظه می شوند و در فرآیند ته نشینی گرانشی، بیشتر ناخالصی های چربی به صورت فیلم از آنها خارج می شود. علاوه بر این ، فاضلاب به طور متوالی به محفظه های باقی مانده جریان می یابد ، جایی که چربی باقی مانده در آنها ته نشین می شود و از آخرین آنها از طریق لوله خروجی به سیستم فاضلاب ارسال می شود. در مورد چربی، در نهایت به مخزن در نظر گرفته شده برای آن ختم می شود. چربی گیر صنعتی فاضلاب مجهز به مکانیزم حذف آن است و در خانه نظافت به صورت دستی انجام می شود.

چربیگیر کارگاهی:

در حال حاضر، شرکتها استانداردهایی را برای آلودگی فاضلاب ایجاد کرده اند. صنایعی وجود دارد که در آنها فاضلاب تخلیه شده به فاضلاب حاوی مقدار غیرقابل قبولی از چربی های امولسیون نشده یا بخش های روغن است. در چنین مواردی استفاده از چربیگیر کارگاهی ضروری است. این نوع چربی گیر در صورت نیاز به حذف چربی از فاضلاب یک کارگاه یا یک شرکت کوچک استفاده می شود.

ویژگی های چربیگیر کارگاهی:

ظرفیت خروجی چربیگیرهای کارگاهی معمولاً از 2 متر مکعب در ساعت شروع می شود. درست است، تولید کنندگان گاهی اوقات آن را در لیتر در دقیقه نشان می دهند. علاوه بر این، درجه بندی تجهیزات توسط مدل ها 1 متر مکعب در ساعت افزایش می یابد. بدنه چربیگیر از پلاستیک ساخته شده است. فولاد معمولی بسیار ارزان است، اما باید در نظر داشت که فاضلاب به شدت روی فلز عمل می کند. با گذشت زمان، خوردگی می تواند به تجهیزات آسیب برساند.

دستگاه های چربیگیر کارگاهی فایبرگلاس یا پلی اتیلن چندین مزیت به شرح زیر دارند:

- آنها بسیار ارزان هستند.

- عمر مفید به 50 سال می رسد.

- قابل نصب به صورت افقی و عمودی.

- سهولت نصب

اصل عملکرد چربی گیر:

اصل کارکرد هر چربیگیر بر این است که آب وزن مخصوص بالاتری نسبت به چربی دارد. بنابراین، دومی با ورود آب فاضلاب به چاهک شناور می شود. آب تصفیه شده به فاضلاب می ریزد و چربی در یک مخزن مخصوص تخلیه می شود که باید هر از گاهی تمیز شود. هرچه مخزن بزرگتر باشد، کمتر باید آن را خالی کنید. برخی از مدل ها مجهز به لوله تهویه هستند. چربی گیر کارگاهی همچنین می تواند به امکانات پذیرایی عمومی با حجم کافی فاضلاب خدمات رسانی کند. این گزینه راحت است زیرا چربی گیر را می توان در خارج از اتاق نصب کرد.

چربی گیر صنعتی:

چربی گیر صنعتی به اندازه مدل های یک کافه یا رستوران استفاده نمی شود. این نوع در درجه اول برای عملیات در مقیاس صنعتی در نظر گرفته شده است که قبلاً از نام آن مشخص است. وظیفه اصلی چنین تجهیزاتی تصفیه سریع و کارآمد فاضلاب از بخش های نفتی و چربی های غیر امولسیون شده است. چربی گیر صنعتی در شرکت های کوچک و گاهی در کل گروه های کارگاهی قرار می گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با چربی گیر به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.