انواع برج خنک کننده:

برج خنک کننده دستگاهی گالوانیزه یا فایبرگلاس می باشد که با هدف دفع گرما از یک سیال به جو و خنک سازی سیال در کاربری های صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. برج خنک کننده دارای انواع مختلفی می باشد. از نظر عملکرد برج خنک کننده آبی به دو دسته تقسیم می گردند: برج خنک کننده تبخیری (مرطوب)، برج خنک کننده خشک.

برج خنک کننده تبخیری اغلب به سادگی به عنوان یک برج خنک کننده مرطوب شناخته می شود. در این نوع تقریباً 80 درصد انرژی گرمایی توسط بخار (از طریق تبخیر) و 20 درصد از طریق تماس (رسانا) تخلیه می شود. برج خنک کننده خشک سیستم های مدار بسته هستند و تمام گرما توسط رسانایی تخلیه می شود.

برج خنک کننده مرطوب یا همان تبخیری (برج های تبخیری) به چند نوع تقسیم می شوند.

از نظر کشش هوایی:

الف- برج خنک کننده جریان طبیعی (Natural Draft)

ب- برج خنک کننده جریان اجباری (جریان مکانیکی)

ب- برج خنک کننده جریان اجباری از نظر جهت هوا به 2 دسته تقسیم می شوند.

ب-1- برج خنک کننده کشش القایی

ب-2- برج خنک کننده کشش اجباری

ج- برج خنک کننده کشش اجباری از نظر تئوری به 3 تقسیم می شوند

1- برج خنک کننده ضد جریان

2- برج خنک کننده جریان متقاطع

3- برج خنک کننده جریان موازی چند سلولی

در برج خنک کننده جریان اجباری معمولاً از فن های محوری و نیمه شعاعی استفاده می کنند.

سیستم های خنک کننده آب باید از نظر اصول کاری ارزیابی شوند. اصل کار برج خنک کننده ، آنتالپی و ظرفیت جذب آب هوا با مواجهه با آب داغ در ناحیه پکینگ افزایش می یابد. با خروج هوا از دودکش فن به صورت بخار، قسمت زیادی از دمای آب توسط گرمای نهان تبخیر کاهش می یابد.

در برج خنک کننده ضد جریان، مخلوط هوا و آب 180 درجه و در برج های خنک کننده جریان متقاطع 90 درجه است. برج های جریان مخالف به ویژه در سال های اخیر از برج های جریان متقاطع هم از نظر تئوری و هم از نظر عملی بهتر عمل کرده اند.

4 پارامتر اصلی در طراحی برج های خنک کننده وجود دارد:

نرخ جریان آب در گردش - m3/h یا GPM

دمای ورودی آب گرم - درجه سانتیگراد یا درجه فارنهایت

دمای خروجی آب سرد - درجه سانتیگراد یا درجه فارنهایت

دمای لامپ مرطوب - درجه سانتیگراد یا درجه فارنهایت

در طراحی برج خنک کننده باید به خواص شیمیایی آب، میزان آلودگی، عوامل محیطی و غیره توجه شود. محاسبه ظرفیت برج خنک کننده با کمک فرمول Q=m.Cp.Δt انجام می شود.

انواع سیستم های خنک کننده آبی;

برج های خنک کننده با توجه به ظرفیتشان به دو دسته برج خنک کننده آبی چیلر و برج خنک کننده صنعتی تقسیم می شوند. برج خنک کننده چیلر را می توان تا 500 متر مکعب در ساعت جریان گردشی طراحی و تولید نمود. برج های خنک کننده صنعتی با ظرفیت های بیشتر از 500 متر مکعب در ساعت طراحی می شوند.

برج های خنک کننده FRP ما به طور ویژه با در نظر گرفتن تعمیر و نگهداری آسان، عملکرد و استحکام بالا، راندمان بهینه و مصرف کم انرژی طراحی شده اند. ساختار اصلی برج و حوضچه آب سرد از جنس GRP (پلی استر تقویت شده با شیشه) با مقاومت در برابر خوردگی بالا می باشد. در کارگاه ما قطعات برج خنک کننده فایبرگلاس مونتاژ و ارسال می شود. برج های  خنک کننده آبی در این سری  بر اساس اصل کار مدار باز، جریان مخالف، به صورت کشش اجباری یا رانش اجباری طراحی شده اند.

برج های خنک کننده صنعتی ما با توجه به تعمیر و نگهداری آسان، کارایی و استحکام بالا، راندمان بهینه و مصرف انرژی کم طراحی شده اند. ساختار اصلی برج خنک کننده صنعتی Pultruded GRP با مقاومت در برابر خوردگی بالا، چوب آغشته شده یا ساخت و ساز بتن مسلح است. حوضچه آب سرد از ساخت بتن مسلح می باشد. پس از ارسال مواد برج به محل کارخانه آماده مونتاژ، مونتاژ برج در محل انجام می شود.

برج خنک کننده باید از نظر اصطلاحات فنی بررسی شود:

* دمای ورودی آب؛ دمای آب گرم شده در نقطه ورودی برج خنک کننده است.

*دمای خروجی آب، دمای آب سرد هنگام خروج از برج خنک کننده است.

*دمای حباب مرطوب دمای حباب مرطوب هوای تازه ورودی به برج است. این دما تابعی از دمای خشک و رطوبت هوا است.

*مقدار آب: مقدار آبی است که در برج خنک کننده به گردش در می آید.

*ظرفیت برج خنک کننده: با ضرب اختلاف دمای ورودی و خروجی آب برج در مقدار آب به دست می آید.

*سلول برج: سلول برج که می تواند مستقل از سلول های دیگر عمل کند.

* تست عملکرد برج خنک کننده: آزمایشی است که عملکرد برج خنک کننده را اندازه گیری می کند.

روش منحنی عملکرد برج خنک کننده یکی از پرکاربردترین روش ها می باشد.

برج های خنک کننده سیستم هایی هستند که برای تمیز کردن آب در گردش با مواد شیمیایی و همچنین تمیز کردن مکانیکی و الکترولیز استفاده می شوند.

در تعیین ظرفیت آبی که باید خنک شود، ابتدا محاسبه می شود که چه مقدار انرژی از دستگاه خنک شود. درجه آلودگی آب، دمای آب ورودی و ... همه در نظر گرفته شده است.

برج خنک کننده مربعی جریان متقاطع FRP

دو نوع برج خنک کننده با جریان متقاطع وجود دارد: سری BHZ و سری HBL.سری BHZ دارای نوع کم صدا و نوع فوق العاده کم نویز می باشد. حجم آب خنک کننده یک برج منفرد 80، 100، 125، 175، 200 متر مکعب در ساعت h (6×200m 3/h) است و جدول پارامترها بیش از 200متر مکعب در ساعت توسط چندین مجموعه مونتاژ می شوند و تعداد مجموعه ها در ستون فن و موتور مشخص شده است.

 سری HBL علاوه بر نوع کم صدا و فوق کم نویز دارای نوع صنعتی با افت دمای متوسط ​​و زیاد آب نیز می باشد.حجم آب خنک کننده برج تک سلول 300، 500 و 700 متر بر ساعت می باشد. و همچنین می توان از آن به صورت موازی استفاده کرد. مشخصه آن سرعت هوا زیاد است، صدای آن کمی بیشتر از برج مونتاژ شده است، اما کمتر از برج جریان مخالف است و فضای کف آن کوچک است.

دو سری کد: B-FRP، برج H-Cross-flow، Z-Assembly، L-Cooling Tower. بقیه مانند نوع جریان معکوس هستند.

 

ویژگی های سازه ای: این سری از دو طرف ورودی هوا را می پذیرد و فن در بالا باعث می شود جرم تبادل هوا با آب گرم از طریق بسته بندی در دو طرف انجام شود و هوای مرطوب به خارج از برج تخلیه می شود. ورق ها به یکدیگر چسبانده می شوند تا به دلیل وجود برآمدگی در دو طرف، از احتمال چکیدن مستقیم قطرات آب جلوگیری می شود و اثر تشکیل یک لایه آب بهبود می یابد. اقدامات جمع آوری آب در انتهای پرکننده ارائه شده است. فن از تیغه های فن فایبرگلاس ایرفویل شکل با سرعت کم و فشار دینامیکی کم استفاده می کند. تسمه برق تقویت شده با فیبر پلی استر صدای کم، راندمان انتقال بالا دارد و در هنگام برخورد با آب سر نمی خورد. به دلیل وزش باد از دو طرف، پرکننده مستقیماً از کف استخر به مخزن توزیع آب انباشته می شود. بنابراین صدای چکیدن مانند برج ضد جریان وجود ندارد که برای کاهش صدای برج خنک کننده بسیار مفید است. با توجه به راحتی مونتاژ، پایه برج خنک کننده بر روی فونداسیون بتن مسلح میله ای قرار می گیرد. اندازه فونداسیون در نمونه فقط برای مرجع است. نیروی هر فونداسیون را می توان به عنوان مقدار متوسط ​​در نظر گرفت و یک صفحه فولادی 200×200 متری با ضخامت 16 میلی متر را می توان از قبل در انکر بولت ها جاسازی کرد. در صورت تمایل کاربر به افزایش ظرفیت ذخیره آب مخزن می تواند در هنگام سفارش آن را مشخص کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با برج خنک کننده به وب سایت سازاب مراجعه نمایید.